Mindnyájan jól ismerjük a dalocskát, „Debrecenbe kéne menni, pulykakakast kéne venni!”
Nos, ha nem is pulykakakast, de legalább egy német gyártmányú autót, valljuk be sokan szeretnénk a magunkénak tudni. Nem titok, a BMW-re gondolok. Csinos külső, megbízható minőség, mi más kellene?
Ezzel gondolom egyetértett Debrecen város vezetése is, hiszen itt jövő év vége felé, átadják a neves autógyárnak azt a területet, melyet az üzem felépítésére „szánnak”.
Ami azt illeti Debrecen város lakossága már most is meghaladta a kettőszáz-ezer főt, de a jóslatok szerint ez a szám akár negyed millióra is emelkedhet, úgy kb. húsz év leforgása alatt. Természetesen ezt az autógyár, s az ezzel arányosan megjelenő munkaerőpiac – és munkalehetőség bővülésével magyarázzák.
A várható népességnövekedés már most látható az ingatlanpiacon, ahogy azt a város polgármestere közölte egy nemrégiben leadott interjúban.
Hogy mikor kezdene el valósan termelni az autógyár, még kétséges. Viszont a városvezetés abban biztosan egyetért, hogy az a munkaerőlétszám, mely az induláshoz szükséges lesz, egyértelműen a rendelkezésre fog állni. Nagyjából ezer fő dolgozó lesz elegendő a gyár startolásához. E mellett a polgármester arról is szólt, hogy Debrecent nem csak a neves autógyár választotta (volna) beruházása helyszínéül, ám ők rugalmasan kezelték a helyzetet és más városoknak is lehetőséget adva választották a BMW-t.
A gyár felépülésének területe a város északnyugati részén lesz, és ha a pontos helyszín megvan, akkor az iparterületi besorolást fog kapni. Mivel megfelelő távolságra van a lakott területektől – bármely településrésztől legalább egy kilométerre fekszik – ezért teljes mértékben kiküszöbölhető bármilyen zavaró hatás a környezetre, illetve a lakosságra nézve. Ez a városvezetésnek természetesen alapkövetelmény volt a helyszín meghatározásában.
Mivel a város keleti oldalának nagy része természetvédelmi terület, ezért az szóba sem jöhetett beruházásért folyó versengésben, épp úgy, mint a déli rész, ahol viszont nem volt ekkora összefüggő nagyságú terület.
A kérdés számomra az volt, amikor elkezdtem kutakodni a debreceni beruházások terén, hogy mi van most ott, ahol a gyár majdan felépítésre kerül.
Azt találtam, hogy bizony mezőgazdasági terület fekszik itt jelenleg. .
Itt akkor az önkormányzatnak földvásárlást kell eszközölnie – ahogy azt a tájékoztatóban olvastam is. Amennyiben ez nem lenne járható út, akkor viszont marad az állami kisajátítás. Nyilván ezzel egy időben a város fel fog ajánlani bizonyos földterületet – máshol – azoknak, akik továbbra is, illetve most kívánnák elkezdeni mezőgazdasági tevékenységüket.
Hogy vajon megoldást találnak-e?
Kétséges? Inkább reményteli, ha optimisták vagyunk. Nyilván a cél a konszenzus megtalálása lenne, ez látszik is a fentebb említett megoldások keresésének tükrében. Nem tudni még, melyik lesz a legjobb és leginkább kivitelezhető lehetőség.
Az adásvételi szerződéssel való tulajdonszerzés mellett egyébként teljesen releváns a csereterület biztosítása, hiszen a kiválasztott – a gyár megépítésére szolgáló – résznek meglehetősen jók a mezőgazdasági adottságai.
Örömmel látom és gyermeki optimizmussal tekintek a jó megoldásra, különösen azért, mert a gazdálkodási kedv igen jó hatással lehet egész Magyarországra nézve. Ráadásul van is „honnan” területet biztosítani, hiszen azt olvasom, hogy háromszáz hektárnyi rész már most rendelkezésre áll - csak az önkormányzati tulajdonból.
Hajrá BMW, hajrá Debrecen!
Mészáros Ferenc
ingatlanszakértő
http://www.ertekbecslunk.hu/
http://www.retkozvagyonertekelo.hu/