Rétköz Vagyonértékelő blog.

Értékbecslünk

Ahol a voksolás sokba kerülhet

avagy a jó ügyvéd kiválasztása létfontosság ingatlan adásvételnél is!

2017. március 01. - Az értékbecslő

Az olcsó, néha a legdrágább! Szokásomhoz híven egy szólással élve próbálom érzékeltetni a téma fontosságát és a körültekintő, megfontolt választás szükségességét.

Igen, néha a drága az olcsó, különösen akkor, ha távlatokban is gondolkodunk, és azt is belekalkuláljuk döntésünkbe, hogy a voksolásnak bizony ügyvéd esetében  is magas lehet az ára – utólag.  A tapasztalt és valóban hozzáértő jogi szakember kiválasztásán igen sok múlhat, ez az egyik olyan dolog, ahol aztán végképp nem szabad spórolni

54310483_l.jpg

A makulátlan szerződésnek ára van, ahogy a boltban a kenyérnek, és ahogy különbség van minőségi és filléres árucikkek között, úgy különbség van ügyvédi szolgáltatás és ügyvédi aláírás között is. Nem mindegy, hogy mit tartalmaz a szerződés, nem mindegy, hogy probléma esetén milyen „kapaszkodókat” tartalmaz és az sem mindegy, hogy egy - esetleg évek múlva felmerülő - problémás helyzetre milyen megoldást nyújt számunkra. Az ügyvéd szerepe felbecsülhetetlen egy lakásvásárlásnál, és nem a szignó miatt, hanem a szolgáltatás miatt, amit kapunk általa.

Mi a feladata az ügyvédnek ingatlan adásvételi szerződés megkötésekor?

Nos, először is az, hogy mindenről tájékoztassa az feleket, tehát mindkét felet! Ez azt is jelenti, hogy ami nem tartozik a hatáskörébe, ám a nyertes-nyertes pozíció eléréséhez szükséges tudnunk, arról is tájékoztat! Ha kell, felhívja a figyelmünket könyvelő, vagy építész véleményének, közreműködésének szükségességéről, vagy fontosságáról.

Saját munkájáról, annak pontos költségeiről is tájékoztatnia kell ügyfeleit, természetesen még a szerződés megkötése előtt. Elmondja, hogyan fog megtörténni a tulajdonjog bejegyzése, annak milyen költségei vannak, s mikor kell azokat megfizetni, kinek és hová, esetleg részt is vállal ennek teljesítésében – már ami a személyes ügyintézést illeti. Tájékoztat arról is, hogy milyen igazolásokat kell bemutatni a szerződés megkötésekor. Az energetikai tanúsítvány fogalmáról, annak elkészítési határidejéről is felvilágosít, s azt is elmondja nekünk, hogy milyen formai- és tartalmi követelményei lesznek a szerződésnek.

Egy ingatlan eladása, vétele múlik az eladón, a vevőn de még az illetékes hivatalok közreműködésén is, a bank hozzáállásán, és a munkatársak segítőkészségén. A teljes tranzakció sikere rengeteg „szereplő” együttes munkáján áll vagy bukik.

Az adásvételi szerződés – csapatjáték, nem egyéni tranzakció – a jó ügyvéd tudja ezt, és el is mondja, hiszen érdeke, épp úgy, ahogy nekünk. Ő a megbízáskor nem kívülálló hatóságként működik közre, hanem velünk együtt, a mi – és a másik fél érdekében egyaránt. Nem tesz különbséget a felek között, hiszen az a cél, hogy valóban mindenki jól járjon és kár senkit se érjen. Ilyen egy jó ügyvéd.

Mindenki egyéni döntése és ezután már felelőssége is, hogy milyen ügyvédet (és mennyiért) választ. A lényeg, hogy tisztában legyünk azzal, hogy „normális esetben” csak úgy érdemes tollat venni a kezünkbe aláírás céljából, hogy már minden fontos tudnivaló a birtokunkban van. Kezdve a tulajdoni lapon található információktól, az igazolványok szükségességéig, azok érvényességéről, a felmerülő díjakról, ami a szerződéskor kötelezően fizetendő és a jövőbeni díjakról is, melyek a későbbiekben merülnek fel. Tudnunk kell a letétkezelés szabályairól, a szerződés tartalmáról, jogainkról és kötelességeinkről, a jövőben esetlegesen felmerülő viták kezelési- és rendezési módjáról, az illetékfizetés nagyságáról, annak részleteiről, a földhivatali eljárás menetéről, a tulajdonjog bejegyzéséről, és még sorolhatnám.

Aminek az adásvételi szerződésben feltétlenül szerepelnie kell:

Hiába szeretnénk magánakcióba kezdeni és megkímélni magunkat az ügyvédi közreműködéssel járó anyagi költségektől, nem tehetjük meg. A hatóságok kizárólag jogi személy által készített dokumentumot fogadnak el, tehát egy jó ügyvédre mindenképp szükségünk lesz. Az ügyvédnek – mint bármilyen szakmában dolgozónak - munkadíja van, ami általában az ingatlan szerződésbeli értékének egy százaléka. (persze alacsonyabb vagy magasabb is lehet, ügyvédje válogatja)

A szerződés tartalmi elemei:

  • Az eladó és a vevő személyes adatai, tehát:

teljes név, lakcím, születi idő és hely, édesanya neve, személyazonosító jele, adóazonosító vagy adószáma

  • A szerződő felek állampolgársági nyilatkozata
  • A jogváltozás jogcíme
  • Az ingatlan helyrajzi száma és pontos címe
  • A vételár pontos összege
  • A vételár megfizetésének módja
  • A vételár megfizetésének pontos ütemezése
  • Az eladó visszavonhatatlan hozzájárulását tulajdonjoga törlésére
  • A birtokbaadás részleteit
  • Hitellel történő fizetés esetén a hitelezési feltételeknek pontosan meg kell felelnie az adásvételi szerződés szövegezésének (Ez egyébként feltétele a sikeres hitelelbírálásnak a bankoknál, tehát az ügyvédi gyakorlat létfontossággal bír ebben a tekintetben is.)

Mészáros Ferenc
ingatlanszakértő
http://www.ertekbecslunk.hu/
http://www.retkozvagyonertekelo.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://ertekbecslunk.blog.hu/api/trackback/id/tr7912303907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása